Do all things with Kindness. Mọi việc bắt đầu từ sự tử tế. Trang nhà Tâm Thường Định (Bạch X. Phẻ)
Tuesday, January 19, 2016
LÃNH ĐẠO TRONG CHÁNH NIỆM
Labels:
Art,
Aspiration,
Thơ,
Thơ GĐPT
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Friday, January 15, 2016
MẸ VIỆT NAM - CHIỀU MƯA BÁN VÉ SỐ - MOTHER VIETNAM - Selling Lottery on a Rainy Afternoon
MẸ VIỆT NAM - CHIỀU MƯA BÁN VÉ SỐ
Nhìn cảnh Cụ già bán vé số trong chiều mưa ướt nhẹp
Ánh mắt buồn và da dẻ xanh xao
Đất nước con lớn lên vẫn một dạ tự hào
Lòng quặn thắt ngậm ngùi cho quê hương, đất tổ
Hơn 40 năm đã bao lần "Xổ số kiến thiết"
để góp phần xây dựng đất nước Việt Nam
cho quê hương thêm giàu đẹp...
Thôi hãy dẹp đi
những lời nói mị dân
40 năm rồi vẫn còn đổ nát lầm than
Tham quan vẫn thản nhiên bóc lột dân lành
Chẳng thương tiếc những quảng đời bất hạnh
Hãy nhìn kia, những ai đang ăn bát vàng trên mồi hôi và nước mắt
của Mẹ Việt Nam đang bán vé số
của các em tuổi thơ ngây
hay bao nhiêu người tàn tật
Có mấy ai thấu hiểu sự bất công và bất hạnh
Đất nước Việt Nam ta sẽ không giàu mạnh
Khi vẫn còn lừa dối Mẹ và thế hệ tương lai!
MOTHER VIETNAM - Selling Lottery on a Rainy Afternoon
The Old
Lady, pale face and haggard eyes
embalmed in
melancholy,
is selling
lottery on a rainy afternoon
in the
country where I grew up and was proud of.
My heart
writhes with pity for homeland:
More than 40
years of Lottery selling
to
contribute to the building of a better Vietnam,
a more
prosperous motherland.
Gee, cut it
out!
Stop using
demagogic verbosity,
Forty years
have passed, and yet nothing
but
dilapidation and misery;
Greedy
despots, lo and behold,
still calmly
exploit its innocent people
without an
iota of pity for those unfortunate souls,
Eating high
on the hog upon blood, sweat and tears
of Mother
Vietnam selling lottery,
of children
at the age of innocence,
or persons
with various disabilities.
Who on earth
would understand
this
injustice and misfortune?
Our country
won’t ever be prosperous
as long as
its government still deceives Mother Vietnam and her future generations!
Xin chia sẻ bài thơ nhân nhìn hình ảnh cụ già và đọc bài "Sếp" Xổ số Tiền Giang nói lãnh lương cao đúng quy định trên Tuổi Trẻ Online.
"Trả lời câu hỏi vì sao Thanh tra Chính phủ kết luận thu nhập của lãnh đạo công ty bình quân tới gần 70 triệu đồng/tháng, ông Lý Minh Ân giải thích ngoài tiền lương hàng tháng, các viên chức quản lý còn có thu nhập khác như: tiền kiêm nhiệm thành viên các Hội đồng quản trị, Hội đồng giám sát xổ số, tiền làm ngoài giờ, tiền thưởng hàng năm…"
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Tuesday, January 12, 2016
Những Người Cha Trong Lòng Dân-Tộc - Fathers in Our People’s Mind
1
Con thấy Cha trong hương trầm với Mẹ
Thuở hoang-vu chào đón bước Tiên Rồng.
Núi là tâm mà tình là biển cả,
Một cõi bờ, Cha dựng nước Văn-Lang.
(Lạc Long Quân)
2
Con thấy Cha ngày bình Chiêm, dẹp Tống.
Coi “Sơn-Hà định phận tại thiên-thư”.
Gió trời Nam muôn đời còn lồng-lộng.
Lòng dân Nam nhớ mãi đến bây giờ.
(Lý Thường Kiệt)
3
Con thấy Cha trên ngả đường Sông Núi.
Chống gậy về quyết chiến với thù chung.
Điện Diên-Hồng lời thiêng còn vang dội.
Quân lên đường, người tiễn mắt rưng rưng.
(Hội-Nghị Diên-Hồng)
4
Con thấy Cha trên đầu thuyền dậy sóng;
Thề ra quân, thất-bại quyết không về;
Tiếng reo hò giữa trời cao, sông rộng.
Lũ giặc thù kinh-sợ đến hôn mê.
(Trần Hưng Đạo)
5
Con thấy Cha bước ra trong sử sách.
Câu thơ hùng vạn kỷ vẫn bay xa.
“Thù một thuở chưa xong đầu đã bạc.
Gươm mài trăng mơ lấy lại Sơn Hà”
(Đặng Dung)
6
Con thấy Cha đêm dựng cờ khởi-nghĩa
“Đem chí nhân ra dẹp lũ hung-tàn”.
Ôi khí thiêng bay ngợp vòng Thiên Địa,
Lũ ngồng-cuồng phương Bắc chạy tan-hoang.
(Lê Lợi)
7
Con thấy Cha trên đầu voi anh-võ.
Bốn phương vang pháo lệnh lúc công thành.
“Quyền để tóc, răng đen, quyền tự-chủ”,
Nên sông Hồng địch đỏ xác hôi-tanh.
(Nguyễn Huệ)
8
Con thấy Cha khi tuổi đời thơ ấu
Đã ngậm-ngùi nước mắt nhỏ thương dân.
Ba trăm đồng không đủ thành cơm gạo
Nhưng tình người chan-chứa cõi lầm than.
(Nguyễn Phúc Vĩnh San)
(Duy Tân)
9
Con thấy Cha hiên-ngang lên máy chém
Vẫn oai-hùng hô lớn tiếng “Việt-Nam”.
Rồi Sông Núi vang vang lời ai dặn:
“Công không thành nhưng cũng đã thành nhân”.
(Nguyễn Thái Học)
10
Con thấy Cha giừa trăm, ngàn bụi phấn
Trên bảng đời Cha vẽ những yêu-thương.
Trong vườn ương tay gầy cha uốn nắn,
Mơ mai sau muôn cố-thụ huy-hoàng.
(Cha nhà giáo)
11
Con thấy Cha ra khơi từ trong mộng
Biển Đông hòa nước mặn với tình Cha.
Thuyền phăng-phăng khi buồm no gió lộng,
Tôm cá về mang nặng cõi trời xa.
(Cha chài lưới)
12
Con thấy Cha trên đồng xanh, bãi rộng.
Ngày lại ngày mong hạt lúa về sân.
Tâm-hồn Cha như khung trời lồng-lộng.
Dù mưa sa, gió lớn vẫn không sờn.
(Cha đồng ruộng)
13
Con thấy Cha từ sáng, chiều, sớm, tối
Cặm-cụi làm không biết đến ngày qua.
Cha buôn hàng, không buôn lời gian-dối.
Nơi xóm làng, uy-tín tiếng gần xa.
Nơi xóm làng, uy-tín tiếng gần xa.
(Cha buôn bán)
14
Con thấy Cha nơi bến tầu khuân-vác.
Nhừng bao hàng to lớn nặng trên vai.
Một đời cha như không còn lốt thoát.
Vì yêu con quên hết tháng năm dài.
(Cha khuân vác)
15
Con thấy Cha trong hàng người bán máu.
Thất-nghiệp rồi nên đủ nỗi tang-thương.
Cha quên mình, cho gia-đình chút cháo.
Trong xót-xa, con khóc một thiên-đường.
(Cha bán máu)
16
Con thấy Cha: Ôi, Anh-Linh nước Việt!
Cha là hồn, là máu huyết nơi con.
Cha là Biển Đông, tình yêu thắm-thiết.
Cha là Trường Sơn, oai-dùng vô ngần.
Nguyễn Hoàng Lãng Du
nguyenhoanglangdu@msn.com
Chú-thích:
Đoạn (2):
“Nam quốc sơn-hà Nam Đế cư,
Tiệt nhiên định phận tại thiên thư
Như hà nghịch lỗ lai xâm-phạm
Nhữ đẳng hành khan thủ bại hư”
Lý Thường Kiệt
Đoạn (4):
“Trận này không phá xong giặc Nguyên thì không về đến bến sông này nữa.”.
Trần Hưng Đạo
Đoạn (5):
“-- Quốc thù vị phục đầu tiên bạch
Kỷ độ long tuyền đái nguyệt ma”.
Đặng Dung
Đoạn (6)
“--- Đem đại-nghĩa đế thắng hung-tàn,
Lấy chí nhân mà thay cường bạo”.
Bình Ngô Đại Cáo
Đoạn (7):
“… Đánh cho để dài tóc
Đánh cho để đen răng,
Đánh cho nó chích luân bất phản,
Đánh cho nó phiến giáp bất hoàn.
Đánh cho sử tri Nam quốc anh hùng chi hữu chủ “
Hịch của Nguyễn Huệ
Đoạn (8)
“Nếu trong nước có loạn vì nhân-dân bị thiếu-thốn. Từ nay sắp tới, lương-bổng của ta là 500$ một tháng thì ta chỉ lãnh 200$ mà thôi, còn lại 300$ ta giao cho các thầy đem ra giúp đỡ kẻ nghèo khó”.
Duy-Tân (năm 8 tuổi DL)
Đoạn (9)
“ Cờ độc-lập phải nhuộm bằng máu, hoa tự-do phải tưới bằng mau.”, “…không thành công cũng thành nhân”
Nguyễn Thái Học
Tham-khảo
- Giai-phẩm Giúp-Ích, 1985
- Hồ sơ vua Duy Tân của Hoàng Trọng Thược, nhà xuất-bản Mõ Làng, in lần thứ 2, 1993
- Làm gì của Trần Lê, nhà xuất-bản Việt-Nam Hải-Ngoại, 1979
- Việt-Nam Sử-Lược của Trần Trọng Kim, nhà xuất bản Sống Mới, 1978
English translation by J. B. Ho (6-5-2014)
Fathers in Our People’s Mind
1
I see you, Father, with Mother in the incense smoke,
When primordial times welcome the Dragon and the Fairy’s arrival.
Your mind is like the mountain, your love like the sea,
In a land of your own, you found Van Lang, our new country.
(Lac Long Quan)
2
I see you, Father, the day you pacify Champa, quell the Sungs.
You say “Only Heaven decides our nation’s boundaries”
As our vast Southern skies are still only for Southern winds,
In the Southern People’s mind, your memories forever imprinted.
(Ly Thuong Kiet)
3
I see you, Father, on our country’s many roads,
Leaning on your stick, coming back, resolute for another fight.
Dien Hong Palace still resonates with your sacred words,
As soldiers leave for the front, tears well up in those left behind.
(Dien Hong Palace)
4
I see you, Father, standing at your ship’s bow in a tempest;
You have sworn to fight, and should you lose, to never return,
Your hurrahs between the wide river and the sky,
Stun your enemies and leave them petrified.
(Tran Hung Dao)
5
I see you. Father, walking out of my history book,
Your heroic verses still fly far and high,
“My revenge still unfulfilled, and my hair is graying,
How many nights did I grind my sword in the moonlight?”
(Dang Dung)
6.
I see you, Father, the night you rise up in arms,
“To use humane strength against brute cruelty”.
Oh, this sacred energy fills up Heaven and Earth,
And disperses the foolish invading Northern enemies.
(Le Loi)
7.
I see you, Father, majestically riding your elephant,
Cannons blast in four directions, ordering assault on the citadel,
You fight for independence, to keep your hair long, your teeth stained,
The Red River water turned red, tainted with enemies’ corpses.
(Nguyen Hue)
8
I see you, Father, when still a child, but already a King,
You weep at your downtrodden people’s sight.
Little food for the starved three hundreds piasters can bring,
But your love imbibes their world of suffering.
(Duy Tan)
9
I see you, Father. walking to the guillotine,
Valiantly shouting loud and clear: “Vietnam”,
And mountains and rivers resonate with your urging:
“Even in failure, be a decent human being”.
(Nguyen Thai Hoc)
10
I see you, Father, in a cloud of chalk dust;
On the blackboard of life, you draw pictures of love;
In the nursery your bony hands shape young plants,
Hoping secular trees for the future will grow in thousands.
(Teachers)
11
I see you, Father, in my dreams, sailing out to high seas.
The East Sea water adds its salt to your paternal love,
Your boat speeds away, winds swelling your sails with might,
Fish and shrimps are laden with savors from remote skies.
(Fishermen)
12.
I see you, Father, on green fields, on vast plains,
Day after day, working to bring your rice harvest home,
Your soul is like the immense vault of heaven,
That neither heavy rains, nor strong winds will overcome.
(Farmers)
13
I see you, Father, from morning, till afternoon, evening,
Absorbed in your work, losing track of time,
You sell goods, but never deal in lies, not in your village,
Nor far away; you never put your reputation on the line.
(Merchants)
14
I see you, Father, a porter on the wharf.
On your shoulders, heavy burdens weigh,
Your hard life does not show any escape;
Only your children’s love makes you forget your long days.
(Laborers)
15
I see you, Father, standing in line to sell your blood,
You lost your job, now you fall into misery,
You sacrifice your health to bring home meager food.
Heartbroken, your children cry for a paradise lost.
(Blood Selling Fathers)
16.
I see you, O Father, Hallowed Spirit of Vietnam,
You are the Soul, the Blood in me,
You are my warmest love, the East Sea,
You are The Truong Son Range, infinite strength and majesty.
Nguyễn Hoàng Lãng Du
English translation by J. B. Ho (6-5-2014)
1
I see you, Father, with Mother in the incense smoke,
When primordial times welcome the Dragon and the Fairy’s arrival.
Your mind is like the mountain, your love like the sea,
In a land of your own, you found Van Lang, our new country.
(Lac Long Quan)
2
I see you, Father, the day you pacify Champa, quell the Sungs.
You say “Only Heaven decides our nation’s boundaries”
As our vast Southern skies are still only for Southern winds,
In the Southern People’s mind, your memories forever imprinted.
(Ly Thuong Kiet)
3
I see you, Father, on our country’s many roads,
Leaning on your stick, coming back, resolute for another fight.
Dien Hong Palace still resonates with your sacred words,
As soldiers leave for the front, tears well up in those left behind.
(Dien Hong Palace)
4
I see you, Father, standing at your ship’s bow in a tempest;
You have sworn to fight, and should you lose, to never return,
Your hurrahs between the wide river and the sky,
Stun your enemies and leave them petrified.
(Tran Hung Dao)
5
I see you. Father, walking out of my history book,
Your heroic verses still fly far and high,
“My revenge still unfulfilled, and my hair is graying,
How many nights did I grind my sword in the moonlight?”
(Dang Dung)
6.
I see you, Father, the night you rise up in arms,
“To use humane strength against brute cruelty”.
Oh, this sacred energy fills up Heaven and Earth,
And disperses the foolish invading Northern enemies.
(Le Loi)
7.
I see you, Father, majestically riding your elephant,
Cannons blast in four directions, ordering assault on the citadel,
You fight for independence, to keep your hair long, your teeth stained,
The Red River water turned red, tainted with enemies’ corpses.
(Nguyen Hue)
8
I see you, Father, when still a child, but already a King,
You weep at your downtrodden people’s sight.
Little food for the starved three hundreds piasters can bring,
But your love imbibes their world of suffering.
(Duy Tan)
9
I see you, Father. walking to the guillotine,
Valiantly shouting loud and clear: “Vietnam”,
And mountains and rivers resonate with your urging:
“Even in failure, be a decent human being”.
(Nguyen Thai Hoc)
10
I see you, Father, in a cloud of chalk dust;
On the blackboard of life, you draw pictures of love;
In the nursery your bony hands shape young plants,
Hoping secular trees for the future will grow in thousands.
(Teachers)
11
I see you, Father, in my dreams, sailing out to high seas.
The East Sea water adds its salt to your paternal love,
Your boat speeds away, winds swelling your sails with might,
Fish and shrimps are laden with savors from remote skies.
(Fishermen)
12.
I see you, Father, on green fields, on vast plains,
Day after day, working to bring your rice harvest home,
Your soul is like the immense vault of heaven,
That neither heavy rains, nor strong winds will overcome.
(Farmers)
13
I see you, Father, from morning, till afternoon, evening,
Absorbed in your work, losing track of time,
You sell goods, but never deal in lies, not in your village,
Nor far away; you never put your reputation on the line.
(Merchants)
14
I see you, Father, a porter on the wharf.
On your shoulders, heavy burdens weigh,
Your hard life does not show any escape;
Only your children’s love makes you forget your long days.
(Laborers)
15
I see you, Father, standing in line to sell your blood,
You lost your job, now you fall into misery,
You sacrifice your health to bring home meager food.
Heartbroken, your children cry for a paradise lost.
(Blood Selling Fathers)
16.
I see you, O Father, Hallowed Spirit of Vietnam,
You are the Soul, the Blood in me,
You are my warmest love, the East Sea,
You are The Truong Son Range, infinite strength and majesty.
Nguyễn Hoàng Lãng Du
English translation by J. B. Ho (6-5-2014)
Labels:
Nguyễn Hoàng Lãng Du
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Saturday, January 9, 2016
CHANGE: FEAR ME NOT – EMBRACE ME: Five thoughts on fostering change
Five thoughts on fostering
change
Most people are resistant to change. This is true for any
society and for people from all walks of life. Change requires a lot of
effort, commitment and energy; we often prefer the path of least
resistance. We enjoy being in our comfort zones, and tend to fear change,
because it brings uncertainty and leads us into the unknown. Perhaps the
greatest fear of all is the fear of the unknown. Fear is natural, but if
we recognize and embrace it, we can transform it into something positive and
productive.
Like hatred and prejudice, fear is a very strong emotion,
thus it can produce an enormous amount of energy. That energy can be very
destructive. We need to pause, reflect and recognize it. In doing so, we
will see that the cause of fear is not knowing. The people who fear change
the most, often feel insecure, unprepared and inadequate to conquer new endeavors.
Sometimes, change makes them feel like victims and out of control. But in
reality, we are in full control of our response.
While we can’t control anyone else’s thoughts, speech,
actions or emotions, we can control our own. Controlling our own thoughts,
speech, actions and emotions is the first step in facing change. Once we
recognize and face change with mindfulness, we can embrace and transform
it. Here are five thoughts that can foster our acceptance of change.
1.
Lay a foundation of compassion and love with a moral purpose.
2. Control
your own emotions and well-being.
3. Be
sincere with regard to your intention and mission.
4. Have
confidence in your own abilities and flexibility.
5. Harvest
the labor of love and be proud of the work you do.
Nurturing change is the process of planting the
seeds of compassion for the greater good. To put it succinctly, change is
a natural process and it is like a weed-- it is easy
to grow and to react negatively to it. But it takes a lot of time and love to
mold something unpleasant into something beautiful like a bonsai. Changes
present a great opportunity for fulfillment. When we challenge ourselves,
there is great potential for the end result to be extremely satisfying and
beneficial for all. So, why be fearful? Life is a constant process of
change--it’s impermanent. Embrace and enjoy the beauty of it.
Source: An Essence Of Mindful Leadership: Learning Through Mindfulness And Compassion, LAP LAMBERT Academic Publishing, November 12, 2015.
Source: An Essence Of Mindful Leadership: Learning Through Mindfulness And Compassion, LAP LAMBERT Academic Publishing, November 12, 2015.
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Chánh Niệm Tốt cho Sức Khỏe Tim Mạch và Vòng Eo của Bạn - Mindfulness Is Good for Your Heart—and Your Waistline
Chánh Niệm Tốt cho Sức Khỏe Tim Mạch và Vòng Eo của Bạn
Hai nghiên cứu mới đây cho thấy rằng những
người thực hành chánh niệm ít có nguy cơ béo phì và mắc bệnh tim mạch.
Trong một đất nước mà dễ dàng để tìm món gà
chiên hơn sản phẩm tươi sống và lối sống ít vận động đã trở thành tiêu chuẩn, việc
ăn uống đúng cách có chừng mực và hoạt động cơ thể là một cuộc đấu tranh liên tục. Ngay
bây giờ, nhiều người đang đưa ra mục tiêu cho năm mới là trở nên khoẻ mạnh hơn
trong các năm sắp tới.
Nhưng nghiên cứu mới từ các nhà khoa học tại
Đại học Brown đã chứng minh rằng những cá nhân nào chánh niệm tự nhiên có xu
hướng có trái tim khỏe mạnh và giảm nguy cơ béo phì. Đối mặt với sự cám dỗ ăn
đồ ăn vặt và ngồi ở trước ti vi cả ngày, họ có vẻ như đã chọn một con đường
khỏe mạnh mà tất cả chúng ta có thể noi theo.
Nói chung, những người chánh niệm có ý thức
hơn về thời điểm hiện tại và quan sát những suy nghĩ, cảm xúc, và hành vi của
mình mà không phán xét họ là tốt hay xấu. Họ có xu hướng không đồng ý với những
câu như "Tôi cảm thấy khó khăn để tập trung vào những gì ở lại đang xảy ra
trong hiện tại" hoặc "Tôi có thể gặp một số cảm xúc và không nhận
thức được gì về nó cho đến một thời gian sau đó."
Trong nghiên cứu mới này, dẫn đầu bởi phó giáo
sư về dịch tễ học Eric Loucks, nhóm nghiên cứu khảo sát chánh niệm gần 400
người lớn và đánh giá mối quan hệ của nó đối với sức khỏe tim mạch của những
người này, được đo bằng mức độ hút thuốc, chỉ số khối cơ thể (BMI), tổng số cholesterol, lượng đường
glucozơ nhanh, huyết áp, trái cây và tiêu thụ rau, và hoạt động thể chất. Để
được xem xét trong chương trình "Sức khỏe tim mạch tốt" do Hiệp hội
Tim mạch Hoa Kỳ, bạn cần phải ở trong phạm vi lành mạnh bốn trong số bảy chỉ
số.
Kết quả của họ, được công bố trên Tạp chí Quốc
tế về y học hành vi, chỉ ra rằng những người chánh niệm có 86% nhiều khả năng
là có sức khỏe tim mạch tốt hơn cá nhân ít chánh niệm, ngay cả sau khi điều
chỉnh về tuổi, giới tính và chủng tộc. Cụ thể hơn, người tham gia chánh niệm
hút thuốc ít hơn, tập luyện nhiều hơn, và hiển thị chỉ số BMI và đường huyết
lúc đói nồng độ thấp hơn đáng kể so với những người tham gia có khuynh hướng ít
chánh niệm.
Các nhà nghiên cứu đề xuất rằng chánh niệm có
thể giúp mọi người đạt được sự rõ ràng hơn về những suy nghĩ, cảm giác của họ,
và những cảm xúc, qua đó thúc đẩy ý thức kiểm soát tốt hơn và cho phép họ có
những lựa chọn về sức khỏe tốt hơn. Ví dụ, một người nào đó có thể sử dụng
chánh niệm để nhận thức rõ hơn về cách họ cảm nhận trước, trong, và sau khi
hoạt động thể chất để thúc đẩy mình đi đến phòng tập thể dục nhiều hơn. Thật
vậy, một phần quan trọng của liên kết giữa chánh niệm và sức khỏe tim mạch là
do mọi người chánh niệm cảm thấy một cảm giác kiểm soát tốt hơn và ít trầm cảm,
những điều này được cho là dẫn tới những hành vi nhân ái hơn.
Và các hiệp hội tích cực của chánh niệm không
dừng lại ở đó. Trong một nghiên cứu riêng biệt, nhóm nghiên cứu cũng so sánh
chánh niệm với nồng độ chất béo xung quanh dạ dày và bụng, chất làm cho mọi
người có nguy cơ mắc bệnh tiểu đường và bệnh tim dù cho BMI của họ như thế nào.
Họ phát hiện ra rằng những người tham gia ít chánh niệm có một pound chất béo
bụng thêm so với những người cùng đặc điểm có chánh niệm cao, thậm chí sau khi
tính đến một số yếu tố khác có thể ảnh hưởng đến kết quả, chẳng hạn như độ tuổi
của người tham gia, giới tính, chủng tộc, cân nặng khi sinh, hoặc tình trạng
kinh tế xã hội thời thơ ấu.
Nhưng chánh niệm giúp trái tim của chúng ta
được khỏe mạnh và dạ dày của chúng ta được mỏng? Những nghiên cứu này không thể
chứng minh điều đó, mặc dù các nhà nghiên cứu có lý do để tin rằng đó là một yếu
tố góp phần. Ví dụ, người lớn trong nghiên cứu thứ hai, người đã vượt qua béo
phì khi còn nhỏ và trở nên khỏe mạnh cân đối hơn thì chánh niệm hơn những người
lớn đã được khỏe mạnh cân đối trong toàn bộ cuộc sống của họ.
Loucks đưa ra giả thuyết rằng các cá nhân chánh
niệm nhiều hơn ít có khả năng để cho cảm giác thèm ăn mạnh mẽ điều khiển hành
vi ăn uống của họ. Ví dụ, một người nào đó với một chiếc răng ngọt có thể sử
dụng chánh niệm để nhận thức thèm muốn ăn kem của họ, nhưng họ sẽ không ăn.
"Não của chúng ta được thiết lập để thèm
béo, mặn, thức ăn có đường vì những lý do tốt cho đến gần đây trong lịch sử
tiến hóa của chúng ta, nó không dễ dàng như vậy để cấp đủ calo để nuôi chúng ta,"
ông nói. "Với nhận thức về những suy nghĩ, cảm giác và cảm xúc xung quanh
chế độ ăn uống tăng lên, chúng ta có thể biết rằng cảm giác thèm ăn của chúng ta
chỉ là những suy nghĩ mà cuối cùng sẽ vượt qua được, điều đó có thể giúp trong
việc giảm béo phì."
Loucks và nhóm của ông đang
làm việc để tạo ra các chương trình chánh niệm tùy biến trong quần thể có huyết
áp cao. Tin tốt cho những người dễ bị phân tâm và có một thời gian khó khăn để tập
trung vào thời điểm hiện tại là chánh niệm có thể được cải thiện thông qua đào
tạo. Nếu bạn nhận thấy nó khó khăn để thay đổi chế độ ăn uống và thói quen tập
thể dục của bạn bằng trực tiếp, chánh niệm có thể giúp đỡ và nó có thể bảo vệ
tim của bạn về lâu về dài.
Tâm Thường Định và Thuỳ Trang lược dịch
Bài gốc / Source:
http://greatergood.berkeley.edu/article/item/mindfulness_is_good_for_your_heart_and_your_waistline
Mindfulness Is Good for Your Heart—and Your Waistline
By Adam Hoffman
Two new studies suggest that mindful people
have a lower risk of obesity and cardiovascular disease.
In a country where it is often easier to find
fried chicken than fresh produce and sedentary lifestyles have become the norm,
eating right and staying active can be a constant struggle. Right now, many
people are making New Year’s resolutions to become healthier and more fit in
the upcoming year.
But new research from scientists at Brown
University has demonstrated that individuals who are naturally mindful tend to
have healthier hearts and a reduced risk of obesity. In the face of temptations
to eat junk food and sit in front of the TV all day, they seem to have chosen a
healthier path that we all could emulate.
In general, mindful people are more aware of
the present moment and observe their thoughts, feelings, and behaviors without
judging them as good or bad. They tend to disagree with statements like “I find
it difficult to stay focused on what’s happening in the present” or “I could be
experiencing some emotion and not be conscious of it until some time later.”
In this new study, led by assistant professor
of epidemiology Eric Loucks, the research team measured mindfulness in nearly
400 adults and assessed its relationship to their cardiovascular health, as
measured by levels of smoking, body mass index (BMI), total cholesterol,
fasting glucose, blood pressure, fruit and vegetable consumption, and physical
activity. In order to be considered in “good cardiovascular health” by the
American Heart Association, you need to be in the healthy range for four of
these seven indicators.
Their results, published in the International
Journal of Behavioral Medicine, indicated that highly mindful individuals were
86 percent more likely to be in good cardiovascular health than individuals low
in mindfulness—even after adjusting for age, gender, and race. More
specifically, mindful participants smoked less, exercised more, and displayed significantly
lower BMI and fasting glucose levels than participants with less mindful
dispositions.
The researchers propose that mindfulness might
help people gain more clarity about their thoughts, sensations, and emotions,
thereby promoting a greater sense of control and allowing them to make better
health choices. For example, someone could use mindfulness to be more aware of
how they feel before, during, and after physical activity in order to motivate
themselves to go to the gym more. Indeed, a significant part of the link
between mindfulness and cardiovascular health was attributable to mindful
people feeling a greater sense of control and less depression, which is thought
to lead to more heart-friendly behaviors.
And the positive associations of mindfulness
don’t stop there. In a separate study, the research group also compared
mindfulness with fat levels around the stomach and abdomen, which put people at
risk for diabetes and heart disease no matter what their BMI. They found that
less mindful participants had a pound of extra belly fat compared to their
highly mindful peers, even after taking into account several other factors that
might have influenced the results, such as the participants’ age, gender, race,
birth weight, or childhood socioeconomic status.
But is mindfulness causing our hearts to be
healthy and our stomachs to be slim? These studies can’t prove it, although
researchers have reason to believe that it’s a contributing factor. For
example, adults in the second study who had overcome childhood obesity and
become fit were more mindful than adults who had been fit all their lives.
Loucks hypothesizes that more mindful
individuals are less likely to let powerful cravings dictate their eating
behaviors. For example, someone with a sweet tooth might use mindfulness to
become aware of their craving for ice cream, but not act on it.
“Our brains are set up to crave fatty, salty,
sugary foods for good reason—up until recently in our evolutionary history, it
wasn’t so easy to come across enough calories to feed us,” he says. “With
increased awareness of thoughts, sensations, and emotions around diet, we can
know that our cravings are just thoughts that will eventually pass, which may
help in reducing obesity.”
Loucks and his team are now working to create
customized mindfulness programs in populations with high blood pressure. The
good news for those who are easily distracted and have a hard time focusing on
the present moment is that mindfulness can be improved through training. If you
find it hard to change your diet and exercise habits directly, mindfulness
might help—and it might protect your heart in the long run.
Source:
http://greatergood.berkeley.edu/article/item/mindfulness_is_good_for_your_heart_and_your_waistline
Friday, January 8, 2016
Tiễn đưa Họa sĩ Đinh Cường - Farewell to Artist Dinh Cuong
Buddha pointing at the moon
Phật chỉ trăng
Oil on paper, 18”x18” - Photo from: www.dinhcuong.com
|
Người họa sĩ tài ba
Với tấm lòng vô hạn
Mạch nước ngầm trong sáng
Vẽ tranh vẽ cuộc đời
Giữa cuộc sống chơi vơi
Anh từ bi gieo hạt
Giữa đồng xanh bát ngát
Anh cò trắng thong dong
Giữa hội họa mênh mông
Anh thủy tinh trầm mặc
Giữa cuộc đời huyễn hoặc
Anh nhẹ gót ra đi
Tranh có phải xuân thì
Mà hương bay ngào ngạt
Đến và đi đâu khác
Sanh tử cũng không hai!
Labels:
Advocate,
Art,
Aspiration,
Tưởng Niệm
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Tuesday, January 5, 2016
Some Resources for Mindfulness-based workshop for educators
Zen Master Thich Nhat Hanh's calligraphy |
Here are the 10 video that you might find helpful in our mindfulness-based workshop. Please check it out. I also include the music for meditation with beautiful picture of Vietnam, Meditation Music.
Have a great day.
Phe
1. MINDFULNESS IN EDUCATION - Jon Kabat-Zinn
2. The Power of Mindfulness: Home Nguyen at TEDxTeachersCollege
3. Mindfulness in Education, Learning from the Inside Out: Amy Burke
4. The Practice of Mindfulness - Diana Winston, TEDxSunsetPark
5. How mindfulness meditation redefines pain, happiness & satisfaction | Dr. Kasim Al-Mashat | TEDxSFU
6. Mindfulness and Neural Integration: Daniel Siegel, MD at TEDxStudioCityED
Labels:
Advocate,
Art,
Aspiration,
Awareness,
Mindfulness
An educator and Buddhist practitioner in the greater Sacramento area.
Bạch X. Phẻ (Khỏe) - Một nhà giáo dục và hành giả Phật giáo trong vùng Sacramento, Bắc California.
Subscribe to:
Posts (Atom)