Tuesday, July 3, 2012

MỘNG GIÁC - NGƯỜI VĂN: Tưởng Niệm người Đồng hương Nguyễn Mộng Giác


                                (1940-2012)

                                                  Thư pháp: Võ Việt Tuấn

MỘNG GIÁC - NGƯỜI VĂN
Tưởng Niệm người  Đồng hương Nguyễn Mộng Giác

Mùa Biển Động* giữa hè hanh nắng
Cuộc đời người như vận nước Nam
Những Đợt Sống Ngầm, Mùa Biển Động
Đã vỡ bờ, người đến tự do.

Bộ truyện dài Sông Côn Mùa Lũ
Đất Tây Sơn Bình Định vang lừng
Rồi Bèo Giạt, Tha Hương đất khách
Phút lâm chung về bến Tự do.

Nay Bão Nổi, Tiếng Chim Vườn Cũ
Thương người con xứ Nẫu hào hùng ...

                        *
                      *   *

Mộng là giả cuộc đời hư ảo
Giác là chơn tánh Phật thường còn
Người đi sợi nắng vừa loang
Văn thanh thi tứ vỡ toang vô thường.

Sacramento July 3rd, 2012.
Bạch Xuân Phẻ

* Chữ Nghiêng là tên các tác phẩm của nhà văn Nguyễn Mộng Giác

HÃY GIỮ GÌN TỔ QUỐC


Lại một lần nữa, vừa đọc tin ở BBC Tàu Bình Định bị đâm chìm ở Trường Sa, vì là một người trẻ yêu nước, yêu giống nòi dân tộc, nên xin chia sẻ bài thơ ngắn này. 

                             "Ngư dân Việt Nam đang gặp khó vì căng thẳng ở Biển Đông" - from BBC

HÃY GIỮ GÌN TỔ QUỐC

Hoàng Sa Trường Sa
Đất Việt Nam ta
Ngàn đời vẫn thế
Biết bao thế hệ
Bảo vệ biên thuỳ
Dù có thịnh suy
Giữ gìn sông núi
Phòng thủ biển khơi
Chống quân xâm lược
Nay vì tham vọng
Nước Bắc láng giềng
Hà hiếp ngư dân
Chiếm luôn hải đảo
Chúng nay táo bạo
Khai thác mỏ dầu
Gần bờ biển Việt
Chúng ta nay quyết
Gìn giữ non sông
Bằng cả tấm lòng
Dựng xây tổ quốc.

Monday, July 2, 2012

Vầng Trăng và Núi


                                                  Photo: from Google image
Vầng Trăng và Núi


trời hanh nắng
mây bồng bềnh
lãng du


ngày thanh thoát 
ai nhẹ nhàng
gió yên


và mưa trong nắng
và gió trông chiều
dịu êm


và ai thanh thản
và ai mong chờ
trăng thơ


nàng sao lấp lánh
nhìn nước lả lơi
nhìn ai không nói
đôi lời


thấy ánh bình minh
thấy mưa trong nắng
lắng đọng 
tâm nào


đời yên.


June 30th, 2012.

Sunday, July 1, 2012

VẺ ĐẸP HOÀNG SA, TRƯỜNG SA

VẺ ĐẸP HOÀNG SA, TRƯỜNG SA
(The beauty of Paracel Islands and Spratly Islands of Vietnam)

Đảo Trường Sa Lớn - Photo: Do Hung
lấy từ google image from english.ngoaivuquangnam.gov.vn



Bãi Cát Vàng* đất Việt
Nước xanh ngọc xinh xinh
Ánh tà dương lunh linh
Đêm về bao xao xuyến


Bãi Cát Vàng đất Việt
Ốc Tai Voi*, Gò Nổi*
Đảo Tri Tôn* lả lơi
Hòn Đá* nào vời vợi


Bãi Cát Vàng đất Việt
Nam Yết**, Song Tử Tây**
Ba Bình** chiều vắng mây
Ngất ngây đêm Thị Tứ**


Bãi Cát Vàng đất Việt
Lồng lộng ở Biển Đông
Bồng bềnh và long đong
Biên thuỳ quê ta đó !


Bãi Cát Vàng* Cụ Lê Quý Đôn trong cuốn "Phủ Biên Tạp Lục" dùng để chỉ chung cho cả Hoàng Sa và Trường Sa là lãnh thổ Việt Nam từ đầu thế kỷ 17.

* Địa danh các hòn đá và đảo ở Hoàng Sa
** Địa danh các hòn đá và đảo ở Trường Sa

Friday, June 29, 2012

VẪN - Đời Vô Thường Huyền Diệu

                                                Ảnh: Uyên Nguyên - Người Việt


VẪN - Đời Vô Thường Huyền Diệu 
  Tặng Uyên Nguyên và Pham ThienGiao

Sao anh ngoảnh mặt đi?
Lang thang chi cơn mộng
Đời vắng ai lận đận
Hạt sương gầy long lanh.

Sao ai nỡ quay lưng?
Buồn vui trong bể khổ
Phút giây nào tỉnh ngộ
Mặt trời trong mắt em.

Long đong còn hay mất
Hoa vẫn nở rồi tàn.
Đời vô thường huyền diệu.
Đồi thanh chập chùng xanh.

Ai có còn hay mất
Sương khói chẳng đâu hai.


Sacramento June 22, 2012.

Wednesday, June 27, 2012

NHẠC NHIÊN KHÁCH LẠ

                                                     Ảnh: BKP chụp sau sân nhà mình.

NHẠC NHIÊN KHÁCH LẠ
                Tặng chị Bạch K. Phượng

Chiều về hiu hắt nắng vàng
Bao đôi công đẹp dịu dàng ghé thăm
Ai nhìn đôi mắt chăm chăm
Ngộ ra một kiếp trăm năm cũng chừng.

Vallejo, CA - June 25th, 2012.



Monday, June 25, 2012

KÍNH TIỄN GIÁC LINH ÔN HẠNH ĐẠO



* Thư pháp: Uyên Nguyên


KÍNH TIỄN GIÁC LINH ÔN HẠNH ĐẠO

Thong dong cánh hạc về Tây
Ôn đi như huyễn gió mây vô thường
Thất pháp tài quyện khói hương
Ngàn thu vô tịch chơn thường Phật tâm.

Tâm Thường Định


Trích từ Chánh Pháp để tưởng niệm Lễ Tiểu Tường của Ôn.

Saturday, June 23, 2012

Tiễn Một Người Anh

                                Ảnh lấy từ Kỷ Yếu Huyền Trang IV (xb 2007) - trang 175.

 Tiễn Một Người Anh
Tưởng niệm Htr. Tâm Trình- Nguyễn Đức Thạo
  Chia buồn cùng Htr. Quảng Thành - Giáng Nguyên


Ở miền Đông buốt giá

Anh vun trồng hạt Lam
Anh ươm 
hạt Bồ Đề
Hương Lam bay khắp nẻo


Nay thảnh thơi về ngự

Dưới chân Đức Như Lai
Đến và đi không hai
Tánh Không - Thường - Bất Nhị

Ở miền Đông buốt giá

Tố Liên đã nẩy mầm
Hương sen bay khắp chốn
Hương Thiền bay muôn nơi

Anh nay về nương náu

Dưới chân Đức Như Lai
Đến và đi không hai

Tánh Không người vừa ngộ.

Tâm Thường Định

Sacramento June 23rd, 2012

Thursday, June 21, 2012

LEADING BY EXAMPLE – A BUDDHIST APPROACH IN LEADERSHIP AND ETHICS.

LEADING BY EXAMPLE – A BUDDHIST APPROACH IN LEADERSHIP AND ETHICS.


         In 600 B.C., Prince Siddhartha left his prestige, glorified and loyal life in a quest to search for the answer to ease human suffering. At the end of his six-year-quest and after 49 days of meditation under the Bodhi tree, he reached enlightenment at the age of 35. Buddhism has been flourishing for 2600 years. His teachings are based on the foundation of wisdom and compassion through his life experience. Leading by example is just one invaluable lesson the Buddha taught us. “Leading by example” is based upon our mindful thought, speech, and actions in our daily life.  His teachings have reached and transformed innumerous people from all walks of life. The peaceful development of humanity is in large part due to the enlightened teachings of Buddha. Today, Buddhism can be a possible solution for the human crises. The following seven steps can serve as a solution to many of today’s problems.

1.     Establishing a Moral and Ethical Mindset. First we need to have an idea, a vision in accordance with the spirit of Buddha's right view. What contributes to an established moral and ethical mindset are thought, speech and action that cultivate benefit for yourself and people around you - not only in the present time, but also in the future. Venerable Thich Minh Dat, a Vietnamese Buddhist monk in Stockton shares his mantra:  “If a doctor makes a mistake, he or she can only kill a single person, but if an educator like us makes a mistake, we can kill a whole generation.”  (Thích, 2011).  We ought to acknowledge that we are all educators because sooner or later we are shown to be, husband or wife, brother or sister, grandfather or grandmother, etc. We’ll have our own children and families. Therefore, we need to educate our children and others the best we can.  Likewise, according to U.S. researchers, all good leaders need a moral mindset. But, mindset alone is not enough; we ought to have a skillset.  Beside the valuable skills and knowledge, we also need to have a toolset. For example, a good teacher is the one who takes his or her students wherever they are and moves them forward in a positive direction. The mindset and skillset are vital, but a toolset, such as school supplies in this case, is also important.  Therefore, any educator or leader must have the proper mindset, skillset, and toolset to carry out his or her daily tasks effectively and efficiently.

2.     Understanding and Articulating the Principle of Cause and Effect (Law of Karma):
It can be said that everything we have today is a result of our past actions, and that our present actions, words and thoughts determine our future. Understanding this principle helps us to design our own future and destiny. We are in control of our own emotions and well-being. In other words, we are our own creator; our life is depending upon us. What we are today is the result of our actions in the past, and we can foresee my future as they emerge from our actions today. As Buddha says: Orange seeds can only give oranges and not apples. Therefore, the good or bad deeds (Karma) that we cultivate today will dictate our future.

3.     Think Globally and Act Locally
– making a difference around us first:  Mahatma Gandhi once said: "Be the change that you wish to see in the world."  All these changes are rooted in one's individual first, then the change spreads to the family and finally to the community and society as a whole.  For instance: Trash is almost everywhere. If we are aware that trash can be an eye-sore or pollution, we’ll pick it up and make the environment around us more pleasant. So making changes is just like picking or cleaning up that trash. Taking a closer look, in our country most of the food travels thousands of  miles before it reaches our dinner tables. Going to our farmers or flea markets can make a difference.  Likewise, if you are a Buddhist, you must have a solid foundation of Compassion-Wisdom-Courage, or as a non-Buddhist we must utilize our knowledge, attitude, and skills.

4.     Mutual Respect and Mutual Benefit.  Our tasks and contributions should have the foundation of compassion, wisdom, valor and perseverance to benefit all. We need to acknowledge that the successes of others are also our own successes. The suffering or failure of others is also our suffering and our failure. As a leader, we must see that everything in this world is interconnected and intertwined. Things must co-exist to benefit all communities and societies.  This exists because that exists, that exits because this exists or "when this exists, that exists; when this disappears, that disappears" in the Extraordinary Emptiness Sutra. Our world is more interdependent now than ever before. The earthquake and tsunami in Japan have affected the world market and people’s lives all over the world. The halt in car production in Japan has reduced the labor workforce in the USA. Furthermore, the market in China or the earthquake in Turkey or the Arab Spring in Africa and the Middle East are affecting our financial, political, and economical well-being.  Understanding that everything is interdependent with one another helps us develop empathy, caring and mutual solidarity. Going further, if all of us at all levels in our society put our own organizational and/or community interests and benefits before our personal interests, then our community and the country will flourish further.

5.     Being Present to Each Tther
- (Presencing as in the Theory U).  Vietnamese have a saying "A lonely swallow does not make the Spring."  We need to be there for each other and water the positive seeds of each other to make our world a better place to live.  As Glasl, Lemson and Scharmer said  in the U theory:  a) Individuals and teams move through a whole system integrated planning process involving observation, knowing and visualized decision-making; b) Innovation is integral; c) Policy making (as the elaboration of conscious design principles for the organization) is connected and integrated with the vision of what is to be brought about; d) Relevant to both individual development and practice and organization development and practice, and indeed explicitly connecting these; e) A social technology that contributes to either or both of conflict resolution and social engineering. Or, as Michael Fullan (2008) in the Change Secret Six put it: 1) Love your employees; 2) Connect Peers with Purpose; 3) Capacity Building Prevails; 4) Learning Is the Work; 5) Transparency Rules; 6) Systems Learn.  In other words, we must be there to show our support and our commitment to change. Changes will not come about without our personal commitment.  Therefore, we must take a vow to fulfill our responsibility and obligation both personally and professionally.

6.   The Power of Unity or the Collaboration with other Organizations for Sustainable Change. 


Collaborations with other individuals and organizations that have the moral foresight and the moral core values to change the livelihood of others. Any great revolution needs unity. The changes in Buddhism also need that kind of mutual solidarity. The power of collaboration and networking is needed to create a better change for today and tomorrow.

7.     Be a (Buddhist) Practitioner,  Not Only a Learner.
 

          In his life, the Buddha’s most valuable and practical teachings are his own lived-experience examples. His leadership style is leading by example in his daily practices and actions. The Buddha’s leading by example serves as a guide in our lives. His sutras are only a means and not a solution. Broadly, the sutras are what he wanted to teach us, but the ultimate teaching is something we already know. So please be a worthy practitioner. Thich Dao Quang, a young Buddhist monk at Tam Bảo Temple in Louisiana, has often reminded us that each of us has three lives: personal or private life, public life, and spiritual life. We need to balance them all.  In other words, when we take care of our spiritual life, we will have all three lives. So, let us practice transforming our defiled mind into a pure one, transform our negative and destructive energy into positive and constructive energy.

         In conclusion, the development of technology and economics outpaces our spiritual development. Each of us, a Buddha-to-be, whether ordained or layperson, male or female, young or old, whether involved in the Vietnamese Buddhist Youth Association or not, must learn and practice the art of transforming oneself. Fix that clumsiness or those bad habits and improve your well-being step-by-step. Furthermore, we need to be optimistic, enthusiastic, and responsible in fulfilling our current roles and functions. A great leader, as Covey pointed out, also practices four types of intelligences: mental intelligence, physical intelligence, emotional intelligence and spiritual intelligence. Finally, I use the words of his venerable Thich Minh Dat who gave me his advice about becoming a transformative leader:  He said: 1. Be honest with yourself – benefit all, not just yourself, 2. Be honest with other people, 3. Be honest and sincere with all the work that we propose.
                                                    
References:

1. Covey, C. (2004). The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness. New York: Free Press

2. Fullan, M. (2008). The Six Secrets of Change: What the best leaders do to help their organizations survive and thrive. (San Francisco: Jossey-Bass). p. 21.

3. Senge, P., et. al. (2005). Presence: Exploring Profound Change in People Organizations, and Society. New York: Currency Doubleday.

4. Senge, P. et al. (2010), The Necessary Revolution: Working together to create a sustainable world, New York: Broadway Books.

5. Thích, Đạt M. (2011). Góp Nhặt Lá Rơi. Stockton, CA. Quang Nghiêm Temple.

6.  Thích, Hạnh N. (2007). The Art of Power. New York: HarperOne.

Tuesday, June 19, 2012

Biển Thuận An; ĐƯỜNG VỀ QUÊ




                            Biển Thuận An và Biển An Dương - photo google images

 Biển Thuận An

Cửa Thuận An sao rộng dài bát ngát
Gió lộng, trăng thanh biển cát muôn trùng
Hàng dương xanh vi vu ngàn tiếng hát
Khúc ca buồn, nếp sống đẹp vùng quê.
          Làng An Dương, Thuận An, Huế, Việt Nam – Mùa hè 2005.

Trích từ tập thơ Hương Lòng, 2007.

                                    Chênh vênh - bấp bênh - ảnh BXK
                                          Mò Hến - ảnh BXK
ĐƯỜNG VỀ QUÊ

Đường về ngoại có lũy tre xanh ngát
Có kênh xanh, biển cát, gió ngàn
Có trẻ thơ bán dạo lúc chiều sang
Có quán xá nhiều hơn hãng xưởng ở
Có lăng mộ đẹp hơn nhà dân ở
Có tình người nồng thấm duyên quê
Có trăng thanh, gió lộng những vầng thơ
Nhưng có những chuyện, ôi sao mà khó thở
Kênh xanh đẹp làm nơi rác đỗ
Những hẽm không đèn là nơi hò hẹn bình dân
Những cái canh tân dường như là lạc hậu
Nhưng dù sao thì còn có hơn không
Những câu nói rỗng không                                                                               Như: “Nhân dân.... (_________)
    quyết tâm xây dựng môi trường xanh, sạch, đẹp”
Nhưng sao mà…, rác ơi là rác!
Rác nhiều hơn sau cơn Đại Hồng Thủy Á Châu năm 2004.
Rác ngỗn ngang như tâm sự người mang
Mong rác đó hoá thành hoa trong mai một.     
                              
Mùa Hạ, năm 2005.

Trích từ tập thơ Hương Lòng, trang 28, 2007.


Monday, June 18, 2012

CÂY ĐA CHÙA VIỆT


     Hình sách: Dưới Bóng Đa Chùa Viên Giác - Hoà Thượng Thích Như Điển và Trần Trung Đạo


CÂY ĐA CHÙA VIỆT
      Thân tặng anh Trần Trung Đạo
cây đa bóng mát chùa làng
lạc - thường - ngã - tịnh niết bàn hữu dư.
duy tuệ Thị nghiệp chân như
Đạo - người - tỉnh giác chữ NHƯ tâm người.

Sunday, June 17, 2012

CÁI DUYÊN CỦA MỘT BÀI HÁT - Có Bao Giờ Cha Biết

CÓ BAO GIỜ CHA BIẾT?

Thơ: Bạch X. Phẻ
Nhạc: Phiêu Bồng
Hoà Âm: Nhạc sỹ Nguyễn Hữu Tân
Ca sỹ: Vivian Nhã Trang

(Xin bấm vào cái link dưới để xem qua youtube)
http://www.youtube.com/watch?v=mu6WNL3--WI&feature=youtu.be


CÁI DUYÊN CỦA MỘT BÀI HÁT - Có Bao Giờ Cha Biết
                                           Kính tặng bác Phiêu Bồng
        Nhân dịp lễ Cha - Father's Day, xin mạo muội chia sẻ bài hát này và bài CÁI DUYÊN CỦA MỘT BÀI HÁT - Có Bao Giờ Cha Biết.  Đây là một bài thơ, tình cờ khoảng 2 năm trước, bác Phiêu Bồng - một nhạc sỹ quá thập tuần và đã "gác kiếm", sau khi đọc tập thơ Hương Lòng do chị BKP tặng vì bác là khách hàng dễ thương của chị, bác đã phổ nhạc. Bác tâm sự rằng đã ngồi nhiều giờ để viết bài hát này, rồi nhờ nhạc sỹ Nguyễn Hữu Tân phối âm và hát vì hai đôi tai của bác đã không còn nghe được âm thanh như thuở nào.  

        Làm xong, bác gởi cho chị tôi và bác lại viết "tôi rất mến mộ tác giả BXK, mặc dù là thế hệ trẻ nhưng biết nhiều hiểu rộng và văn thơ dồi dào phong phú.  Hy vọng tác giả sẽ còn tiến xa hơn nữa trên bước đường nghệ thuật VĂN THƠ." Vậy mới thấy tấm lòng cao quý của Bác. Cho nên tôi rất trân quý và kính trọng bác. Tôi có viết thơ cảm ơn Bác Phiêu Bồng thật nhiều, trong đó có hai câu.
                                           Phiêu du một cõi Ta Bà
                                  Bồng lai tiên cảnh về nhà Như Lai.
Bác trả lời là: "Không có chi! Chỉ là chút duyên văn nghệ, tấm lòng mến mộ đối với giới trẻ thông thạo Việt ngữ, không quên cội nguồn dân tộc, và tấm lòng đại hiếu Mục Kiền Liên Bồ Tát..."

           Rồi tôi có chia sẻ với người em, người bạn Nguyễn Huy Hoàng - một ca sỹ có giọng ca thật truyền cảm, đầm ấm và đặc sắc.  Sau đó nhờ em bỏ vào youtube để ca ngợi và cảm ơn những đấng Cha lành như Ba tôi, như Bác Phiêu Bồng, nhạc sỹ Nguyễn Hữu Tân, v.v... Cuối cùng được đầy đủ thuận duyên, em vừa gởi nên xin được chia sẻ tất cả những tấm lòng cao quý này đến với quý vị độc giả.  Kính chúc quý vị một ngày Father's Day luôn bình an và hạnh phúc. 

Lyrics:
CÓ BAO GIỜ CHA BIẾT
Cha ơi cha ! cha là tất cả
Là bầu trời lấp lánh ngàn sao
Là suối ngọt bên rừng già xanh mát
Là điệu hò vang xa khắp phương trời
              Có bao giờ cha biết? con yêu cha thiết tha.
              Có bao giờ con nói, cha thần tượng của con.
              (Và) có bao giờ cha biết? cha tất cả đời con.
              Và bây giờ con nói, con mãi mãi thương cha !
Cha ơi cha! cha là biển cả
Là tâm hồn, khúc hát dịu êm
Là nơi tựa những ngày còn thơ ấu
Là những gì quý giá nhất cuộc đời.

Saturday, June 16, 2012

LỐI VỀ

                                   Ảnh lấy từ google images


               LỐI VỀ

Lối nhỏ chiều nay êm ả quá
Quanh co sường núi những hàng thông
Tiếng reo của lá là lạ quá
Xào xạc ngân nga khẽ tiếng lòng

Chân đi mà đã nghe dừng lại
Chốn cũ mà nay đã lạ xa
Em về hồn có vui trở lại?
Đi ở xa về ta vẫn ta.

Ta vẫn thở gió ru ngàn lá
Ta vẫn đi trời đất thênh thang
Bàn chân nhỏ hôn ai rất lạ
Mà thì thầm xào xạc mênh mang.

Sam McDonald County Park, San Mateo, CA
California Coast, 2009